Robert Colpoș : Care este numele firmei dvs. și de când activați pe piață?
Lorand Papp: Societatea noastră se numește Lorand Mobila SRL și activăm din 2013, în municipiul Dej.
R.C: Care sunt 3 cuvinte care descriu cel mai bine activitatea/evoluția firmei dvs.?
L.P: Seriozitatea, promptitudinea și prețul scăzut în raport cu serviciile oferite.
R.C: Ce v-a convins să vă axati pe producția de mobilier din PAL?
L.P: Am văzut o oportunitate în acest business . Un alt aspect care m-a interesat a fost faptul că nu este o activitate sezonieră. În trecut am avut o afacere sezonieră care funcționa doar 3 luni pe an și nu era o treabă foarte bună. La început eu am lucrat cojocărie, din tată în fiu și în bunic. Sezonul scurtând-se de la 6 luni la 3 luni și așa mai departe, am început să fac mobilă cu cineva, doar vara. Între timp treaba nu a mai mers, ne-am despărțit și am continuat separat. Eu am mers pe modelul magazinelor/ showroom. În producție am început de 2 ani.
R.C: Dacă ați putea să vă întoarceți în timp, ați alege să lucrați tot cu lemn, aceeași specializare?
L.P: Probabil că da. Nu văd un motiv pentru care nu aș lucra cu el.
R.C: Povestiți-ne despre un moment în care ați vrut/ați foarte aproape să renunțați dar nu ați făcut-o.
L.P: Criza din 2008-2009, când am pierdut relativ tot, însă am avut un moment în care am reconfigurat traseul și am ales să continui. Aș putea spune ca nu am avut de ales, însă privind retrospectiv, a fost o alegere bună.
R.C: Cum arată o zi obișnuită la firma Lorand Mobilă SRL?
L.P: Agitată. Având două magazine în 2 orașe Dej și Gherla, de unde se poate cumpăra direct. Acesta este atu-ul meu, având multă marfă variată în stoc, pe care clientul o poate cumpăra direct din magazin.
R.C: Care este cea mai mare provocare pentru afacerea dvs. în momentul de față?
L.P: Probabil forța de muncă și anumite probleme mai mici. Creșterea prețurilor materialelor de construcții nu ne-a afectat până acum însă începe ușor-ușor să se simtă și în cadrul companiei noastre. Avem un decalaj de vreo lună sau două în cazul ofertării, lucru ce ne pune în postura schimbării dese a prețurilor. Unii clienți se miră, alții renunță.
O alta provocare a fost fluxul de producție. Am avut un caz în care nu am putut livra ușile pentru bucătărie, de Crăciun pentru ca nu fost cine să îmi căntuiască. Mi-am propus ca până nu am propria mașină de aplicat cant, să nu mai iau comenzi pentru mobilier personalizat. Daca greșești o tăietură, poți remedia problema rapid.
R.C: A avea sau a nu avea competiție? Aceasta este întrebarea. Părerea dvs. care este?
L.P: Încurajez competiția. Este bună, pentru că te ajuta să mergi înainte. În zonă suntem 7 magazine. De afectat, mă afectează orice magazin nou deschis, acest lucru observând-se în scăderea vânzărilor la început. Unii închid, alții deschid. Fiecare își are rostul in piață.
R.C: Pandemia a schimbat destul de mult modul în care ne conducem afacerile și ne desfășurăm activitatea. Cum a trebuit să vă adaptați pentru a putea trece de perioada critică?
Eu am închis foarte puțin, 1 săptămână sau 2. Am dat concediu celor din producție, având puțin personal în acest departament, nu a fost o problema. După care m-am apucat și am lucrat la întreținere, reparații. Am făcut ce n-am putut face înainte din lipsa de timp. Problema au fost plățile care trebuiau făcute, însă au trecut și acelea.
R.C: Fiecare antreprenor are un plan pe 5-10 ani pentru afacerea lui. Cum a modificat pandemia viziunea afacerii pe care o aveați în trecut pentru anul 2021?
L.P: Pandemia puțin a modificat viziunea. Eu cred că la urma urmei și pandemia o să ne ajute, cu tot răul ce l-a făcut, cred că o să fie și lucruri bune. Am mai învățat, am trecut în online și am schimbat anumite lucruri. În online am început să ne promovăm pe Facebook, vânzări online. Chiar dacă am lăsat un pic online-ul mai încet, lucrurile revenind oarecum la normal, ne-a ajutat ba aici, ba acolo. Anumite acte merg mai ușor acum, de exemplu. Eu cred că nu doar în meseria mea, ci per total pandemia ne-a ajutat să ne digitalizăm lucru ce ne va ajuta în viitor.
R.C: Se spune că atât cât trăim, învățăm. Care este cea mai importantă lecție pe care ați învățat-o în anii de activitate, care vă ajută atât în afacere cât și pe plan personal?
L.P: Seriozitatea. Cu asta am avut eu noroc să zicem așa. Dacă ești serios, câștigul îl vezi mult mai târziu, dar îl vezi. Și este un câștig sustenabil. Cunosc persoane care promit marea cu sarea, spunând clientului ce vrea să audă, dar in timp, nu poți face față. Omul este bucuros o perioadă scurtă, dar la un moment dat tot pici. La mine este un pic invers. Dacă îi spun clientului că durează 2 săptămâni, de cele mai multe ori îi livrez într-o săptămână. Dau un termen mai mare, pentru că nimeni nu se supără în final. Am avut cazuri când am spus că duc comanda astăzi și am dus-o mâine, iar pentru o zi mi s-a spus că sunt neserios. Termenul maxim este de la 2 până la 3 săptămâni, chiar dacă pot să livrez mai repede. Impactul este unul mai mare dacă reușim să livrăm mai devreme de termenul limită, asta este clar.
R.C: Cum arată succesul pentru dvs.?
L.P: Să îți poți plăti angajații, să ai un trai decent și familia să fie bine și sănătoasă. O vacanță la munte, o vacanță la mare și când pot, să fiu cu familia.
R.C: Cum ar arăta businessul dvs. dacă ar fi să dați timpul înapoi și să îl luați de la zero, dar cu mintea și experiența de acum?
L.P: Presupun că mai bine, deși puține lucruri aș schimba. Nu am niciun regret. Chiar dacă aș avea, nu pot face nimic cu ele acum. Dacă ai învățat din ele îi bine, dacă nu, cam asta e.
R.C: Ce ați sfătui pe cineva care vă admiră și ar vrea să vă calce pe urme?
L.P: Să fie serioși. Să nu aștepte succesul de pe o zi pe alta, el vine după foarte mult timp, dar vine până la urmă. Să fie perseverenți și muncitori. La început e foarte multă muncă pentru a pune pe picioare un business.
R.C: Care sunt 3 echipamente fără de care nu vă puteți lipsiți în activitate?
L.P: Ar fi circularul de formatizat și mașina de aplicat cant ABS. Acestea sunt cele mai importante. Ca unelte de mână am mașini de înfiletat Festool, Hilti, Makita.
R.C: Mai știți unde ați auzim de Danibrum?
L.P: De pe Facebook și de la Târgul Bife SIM. Am fost la standul vostru de mai multe ori.
R.C: Cât de mult folosiți circularul într-o lună să spunem?
L.P: 60-70 coli pe lună. Am ales să cumpăr un alt circular deoarece cel vechi nu mai era reglabil. M-am hotărât de pe zi pe alta practic.
R.C: Care sunt motivele pentru care ați ales să colaborați cu noi?
L.P: Am fost plăcut impresionat când am ajuns la voi. Ați avut o ofertă foarte mare și nu știu dacă mai are cineva atâtea scule pe stoc, cel puțin cele care m-au interesat pe mine. Când am mers la voi am vrut să iau un circular și până la urmă am găsit unul despre care am spus ca e mai bun și am mers cu acesta. Eu sunt omul căruia îi place să vadă și să îl ia direct din stoc. Dacă mi-ai fi arătat circularul și ai fi zis că îl aduci peste 2 -3 luni, nu știu dacă mai eram așa interesat.
Managerul a fost cooperant, modul sau de abordare fiind unul atipic. Chiar daca nu știam cum se face plata și alte aspecte, m-a lăsat să înțeleg încă de la telefon, ca vom găsi soluții la orice problemă.
În principiu sunt mulțumit de circular. Ca orice circular se mai dereglează în timp de la trepidații, însă am mai reglat și învățat cum se utilizează. Având un alt circular înainte, a durat puțin până m-am obișnuit cu cel nou. Nu era la fel cu ce eram eu obișnuit. Până am învățat, de multe ori au fost momente mai neplăcute, dar acum totul este mai clar.
Vă mulțumesc pentru timpul acordat și vă dorim mult succes pe mai departe.