Automatizarea afacerilor și job-urile care dispar

Pandemie!

Acesta este cuvântul cheie al ultimului an, prezent pe buzele tuturor oamenilor fie antreprenori fie angajați. Nu este niciun secret faptul că ne îndreptăm către o economie digitală unde analiza și interpretarea datelor, colectate din diferite canale, reprezintă centrul oricărui business cu perspectivă. Acest concept mai poartă denumirea de Industrie 4.0. Un nume cu care poate ne-am obișnuit, dar care începe să producă efecte vizibile în mediul economic.

Observăm cum produse și servicii despre care credeam că nu pot fi oferite clienților prin canale media au fost adaptate situației pandemice. Acest lucru a avut ca efect deschiderea de orizonturi și oportunități fără precedent, automatizarea proceselor și modalităților de livrare cunoscând o creștere substanțială în ultimul an.

Un studiu realizat de FMI demonstrează faptul că și pandemiile anterioare au avut același efect – creșterea automatizării.

În 1920, după gripa spaniolă, în SUA, operatoarele de telefonie au fost puternic afectate de automatizarea implementată, fiind job-ul cel mai popular printre femeile americane.

De cealaltă parte a medaliei, dacă revenim în zilele noastre, observăm cum restaurante, magazine, supermarket-uri etc au creat job-uri noi prin serviciile de livrare la domiciliu.

Chiar dacă în unele arii de activitate numărul joburilor se va reduce, în altele va crește. Este importantă identificarea zonelor unde există perspectiva unui job sau a unei competențe noi și să existe disponibilitatea de a învăța și a asimila cunoștințele necesare. 

Este evident că în domeniul prelucrării lemnului, unde întâlnim conceptul de muncă fizică impredictibilă, vom avea nevoie în continuare de oameni care să preia roluri unde este necesară expertiza lor. Această expertiză este determinată de competențele dobândite și nu poate fi înlocuită de inteligența artificială, machine learning, software etc.

Însă, la fel de evident este și faptul că multe din operațiunile realizate de oameni sunt astăzi îndeplinite cu succes de mașinării din ce în ce mai capabile și mai sigure.

Liberalizarea și accesul la informații, care în trecut erau destinate marilor jucători, au permis dezvoltarea de utilaje și echipamente extrem de fiabile la costuri reduse. Acest fapt a întins o mână de ajutor micilor jucători din piață unde stabilitatea și productivitatea este foarte importantă, capitalul uman fiind de cele mai multe ori unul redus.

EDUCAȚIA 4.0 – NOUL NOSTRU JOB ESTE ACELA DE A ÎNVĂȚA!

  1. Să adaptăm sistemul de formare a competențelor – cel formal din școli și universități, dar și cel din companii – cu noile job-uri si roluri solicitate de piața muncii. Asistăm deja la un redesign al locurilor de muncă datorită variabilei remote work dar am început să includem și automatizarea. Job-urile încep să arate diferit. Formarea competențelor trebuie să țină pasul.
  2. Să implementăm conceptul de life long learning. Educația văzută până la vârsta de 25 de ani este un concept perimat. Într-un mediu economic atât de dinamic în care inclusiv NOI, în calitatea noastră de client, ne schimbăm nevoile și dorințele atât de brusc și drastic, impunem o viteză maximă a schimbărilor. Trebuie să ținem ritmul.
  3. Etica în AI și machine learning. Să nu așteptăm situații critice pentru a ne pune problema eticii, mai ales când vorbim de AI și machine learning. De ce? Inteligența artificială și machine learning înseamnă predicții pe baza analizelor de date. Acestea nu vor fi niciodată suficient de obiective fiind influențate de designer-ul și programatorul întregului proces și a modului în care acesta vede lucrurile. El este cel care definește și implementează regulile care se vor aplica. Etica trebuie să stea la baza unor astfel de decizii.

Cum arată viitorul locurilor de muncă?

Word Economic Forum evidențiază trendul schimbărilor în raportul Future of Jobs din octombrie 2020. La nivel gobal până în 2025 vor dispărea 85 de milioane de job-uri, dar vor fi create alte 97 de milioane de locuri de muncă. Așa cum arată graficul de mai jos, direcția este de înlocuire a zonelor în care rutina, algoritmul și predictibilitatea se întâlnesc.

Concluzia?

Pentru a rezista într-un mediu care se dezvoltă și schimbă rapid, este nevoie de flexibilitate și adaptare rapidă. Companiile care reușesc să pivoteze rapid și să schimbe modul în care se raportează la dezvoltarea pe repede înainte, vor avea câștig de cauză. Învățarea continuă este unul din cele mai importante aspecte ale zilelor noastre.

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Scroll to Top
WE shape the FUTURE

BLACK
SEASON

Video profesional prezentare companie + 3 luni Social Media Marketing Gratuit

Valoare pachet Business Professional = 1500 EUR

În perioada 15.11 – 31.12.2021 beneficiezi de 3 luni Social Media Marketing GRATUIT + video profesional prezentare a companiei la achiziții de peste 25.000 EUR.